Satrya Pinayungan (Edelmann unter einem Sonnenschirm)
Es gibt zwei Versionen der Pamor Satrya Pinayungan. Die erste Form ist tatsächlich eine Kombination aus zwei Pamormotiven. An der Spitze der Klinge die Pamor Kudhung und an der anderen Seite die Pamor Beras Wutah, Tunggak Semi oder ein anderes Pamormotiv. Die zweite Form der Pamor Satrya Pinayungan wird aus einem Anteil von Udan Mas Kügelchen geformt am Heft der Klinge. Die Kügelchen sind so angeordnet, dass drei Kügelchen horizontal und mindestes 4 Kügelchen in der Klingenlänge ausgerichtet sind. Das Motiv sieht wie Pamor Musli aus (Kleines Pamormotiv).
Die magische Kraft der beiden Pamormotive ist dieselbe und gibt dem Besitzer Schutz vor Neid und verbotenen Handlungen anderer Menschen. Obendrein hat der Besitzer fortdauernd “Wind in den Segeln”. Obwohl beide Pamormotive bekannt sind, ist die erste Version bestimmt für Angestellte und die zweite für Unternehmer. Der ersten Meinung hängen Kriskenner aus dem Gebiet östlich von Surakarta und der zweiten Meinung Kriskenner aus dem Westen Yogyakartas an. Viele sind der Meinung, dass sie für jeden bestimmt sind.
Beide Pamormotive sind eine Form von Pamor Mlumah, Miring und Rekan.
Satrya Pinayungan (Een edelman onder een zonnescherm)
There are two kinds of pamor Satrya Pinayungan. The first form is a combination of two pamor motifs. At the tip of the blade there is pamor Kudhung and on the other pamor Beras Wutah, Tunggak Semi or another pamor motif. The second form of pamor Satrya Pinayungan is made of some parts of Udan Mas bullets at one side of the blade. The bullets are in that kind that 3 bullets are horizontal and more than 4 bullets are in one row with the length of the blade. The motif looks like pamor Musli (a small pamor motif).
The magic strength of these two pamor motifs is the same and gives the owner protection against jealousy and forbidden actions of other people. The owner has always “wind in his sails”. Both pamor motifs are well-known but the first is for employees and the second for businessmen. The first idea is from keris experts from the area in the east of Surakarta and the second idea from keris experts in the west of Yogyakarta. They mean the pamor motifs are for everyone.
Both pamor motifs are a form of pamor Mlumah, Miring and Rekan.
Satrya Pinayungan (Een edelman onder een zonnescherm)
Er zijn twee versies van pamor Satrya Pinayungan. De eerste vorm is in feite een combinatie van twee pamormotieven. Op de punt van de kling pamor Kudhung en op de basis pamor Beras Wutah, Tunggak Semi of een ander pamormotief. De tweede vorm van pamor Satrya Pinayungan wordt gevormd door een aantal Udan Mas bolletjes op de basis van de kling. De groepering van de bolletjes is geordend, d.w.z. drie bolletjes horizontaal en minimaal 4 bolletjes in de lengte van de kling. Het motief lijkt wat op pamor Musli. (een Kleine Pamormotief).
De magische kracht van de beide pamormotieven is hetzelfde en geeft de bezitter bescherming tegen jaloezie en verboden handelingen van andere mensen. Bovendien heeft de bezitter voortdurend “de wind in dezeilen”. Hoewel beide pamormotieven gekozen zijn is de eerste versie het meest geschikt voor ambtenaren en de tweede versie het meest geschikt voor ondernemers. De eerste opvatting wordt aangehangen door krissenkenners in het gebied ten Oosten van Surakara; de tweede opvatting door krissenkenners ten Westen van Yogyakarta. Velen zijn echter mening dat beide versies voor iederen geschikt zijn.
Beide pamormotieven zijn een vorm van pamor Mlumah, Miring en Rekan.
Quote - oorspronkelijke tekst van Tammens: Een vrij veel voorkomend pamormotief. Men zegt soms wel, het is een losliggend stukje pamormateriaal. Desalniettemin ziet men de pusakawaarde als zeer hoog. Het is goed in brede kring. Het wordt vrijwel altijd gezien in combinatie met andere pamorsoorten, vaak Beras Wutah.
|